Manieren van marketing

In dit artikel worden simpele manieren van marketing beschreven die je zou willen weten wanneer je zelf een onderneming wilt starten. Ook kan dit handig zijn wanneer je voor een bedrijf gaat werken en je rol in het bedrijf te maken heeft met marketing. Tegenwoordig zijn er twee werelden van marketing; fysiek en digitaal. Je zal bij het lezen van dit artikel van beide werelden wat meekrijgen om jezelf zo goed mogelijk te oriënteren over de ins en outs van marketing. Dit artikel zal je dus geen marketing expert maken, maar je wel een richting in kunnen duwen om er één te kunnen worden.

Fysiek

Wanneer we het hebben over fysieke marketing hebben we het over marketing van niet eens zolang geleden. Dit wordt althans nog steeds toegepast maar in mindere mate mede dankzij de groei in het toepassen van marketing in de digitale wereld. Bij fysieke marketing denk je aan het maken van posters. Maar het belangrijke van fysieke marketing is eigenlijk het menselijk contact waarmee je extra nadruk kan leggen op jouw intenties en doel met bijvoorbeeld je product. Tegenwoordig wordt dit alleen steeds minder en gebeurt er meer digitaal wat in de volgende paragraaf toegelicht zal worden.

Digitaal; zoekmachine optimalisatie

Naast het fysieke wordt ook digitaal veel marketing toegepast. Dit vooral omdat aankopen tegenwoordig steeds meer online worden gedaan, dit is ook steeds meer geworden tijdens de lockdown en tijdens deze lockdown hebben steeds meer mensen de voordelen van online shoppen kunnen meemaken en sommige kunnen niet eens meer terug naar het fysiek shoppen. Bij digitale marketing denk je aan zoekmachine optimalisatie om de website van waar je verkoopt zo populair mogelijk te maken, dankzij zoekmachine optimalisatie kan je dus online meer verkopen zonder zelf fysiek ergens te hoeven zijn. Wel zal er veel moeite hierin gestopt moeten worden omdat er steeds meer mensen zijn die gebruik maken van de voordelen van digitale marketing, er is dus steeds meer competitie en het wordt steeds meer een wedstrijd van diversificatie.